Thursday, January 13, 2011

Sirah disebalik Nama

Nama saya Sayyidah Nafiisah bt Mansor,, menurut parent saya nama tersebut diambil dari nama seorang wali pada zaman sahabat iaitu Sayyidah Nafisah. Beliau adalah keturunan Rasulullah SAW, beliau juga merupakan seorang sufi, alim dan guru kpd Imam Syafi'e. Selain itu, dari segi bahasa arab pula perkataan sayyidah membawa maksud pemimpin atau gelaran bagi wanita (Sayyid/Syed bagi lelaki).

makam Sayyidah Nafisah di Mesir

Sayyidah Nafisah adalah puteri kepada Imam Hasan al-Anwar bin Zaid al-Ablaj bin Imam Hasan bin Imam Ali r.a. Beliau lahir pada 11 Rabiulawal 145H di Makkah dan membesar di Madinah. Beliau mempunyai peribadi yang mulia dan tinggi.

Alhamdulillah  saya bersyukur dikurniakan nama seindah ini, kata orang sebaris nama pun merupakan doa dan harapan si ibu dan ayah terhadap zuriat tersebut. Namun sesungguhnya tidak mungkin untuk saya mencapai tahap setinggi dan semulia itu kerana saya hanya seorang hamba biasa manakala beliau adalah insan yang terpilih.  

Teruskan pembacaan anda di sini ^-^
http://tamanulama.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment

 
Designed by Lena Graphics by Melany